Bezobslužné obchody, první vlaštovky supermarketu budoucnosti, otevřou nově v ČR |
![]() |
![]() |
Neděle, 06. březen 2022 |
Supermarket budoucnosti vytvořila také společnost Accenture spolu s největším italským řetězcem supermarketů Coop Italia. Hlavním principem je propojení fyzického světa s digitálním. Celek obchodu budoucnosti pak vytváří atmosféru místních trhů pod širým nebem úzce propojenou s inovativními digitálními řešeními. Díky nim má zákazník ihned po ruce užitečné informace o výrobcích, a zároveň také zlepšují orientaci v obchodu. „Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží. Od těch základních, jako jsou složení, původ, alergeny nebo kalorická hodnota, až po dopad na životní prostředí formou tzv. uhlíkové stopy,“ vysvětluje Martin Šrůma, Strategy & Consulting Manažer ve společnosti Accenture. „Například při nákupu hovězího masa tak má každý možnost vidět přesně o jakou část se jedná, mapu a fotografii pastvin. Stejně tak mu aplikace nabídne vhodnou úpravu, možné recepty a odkaz do dalších sekcí obchodu, kde mu k danému masu doporučí tu nejlepší omáčku či ideální víno,“ dodává. Zákazníci také mají možnost individualizovat svou nabídku – prostřednictvím aplikace mohou nahrát do profilu své preference, tedy například alergeny, dietu nebo oblibu určitého typu vína. Aplikace je poto Samoobslužné obchody v ČR V ČR se nyní nově objeví první obchody fungující 24 hodin, sedm dní v týdnu a s možností plně samoobslužného prodeje. Skupina Coop zde takto uvede minivarinatu obchodu budoucnosti, která již úspěšně funguje ve Skandinávii. První automatický obchod otevřou v únoru ve Strakonicích. Přes den bude prodejna otevřena ve stejném režimu jako dosud, v nočních otevíracích hodinách pak bude plně automatizovaná. Podmínkou pro nákup v plně automatizovaném režimu bude prokázání se pomocí bankovní identity a možnost nákupu se speciální aplikací. Prostor obchodu budou navíc hlídat kamery. Placení zboží pak bude probíhat jako jsme zvyklí u samoobslužné pokladny. Tento koncept pomáhá nejen pohodlí nakupování, ale je využitelný i pro zachování chodu prodejen v méně obydlených místech. Podobného obchodu se dočkají zákazníci brzy i v Českém Krumlově. Další novinkou skupiny COOP jsou speciální chlazené výdejní boxy, s nimiž společnost zvítězila v soutěži Obchodník roku. Nové boxy otevírá je i v obcích, kde není pro obyvatele dostupný žádný obchod. Čistota v retailu, vizí je čisticí robot Trendem současn Jedná se však ještě o dlouhou cestu vývoje. „Senzory čisticích strojů budou muset zajistit efektivní práci ve složitém prostředí a provoz bez kolizí i v případě neočekávaných situací. Vize je reálná, ale člověk je stále ještě v dohledné budoucnosti v úklidovém segmentu nenahraditelný. Vidí celý prostor, díky čemuž správně identifikuje potřebné akce, rozdělí je na pracovní kroky a najde řešení pro nepředvídatelné problémy. To není něco, co budou schopny stroje v dohledné budoucnosti dokonale vykonat,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher. Z toho vyplývá, že v tuto chvíli je nejlepším způsobem úklidu využití schopností profesionálních pracovníků úklidu s patřičným profesionálním vybavením. |