Domů Elektrotechnický magazín Časopis Etm PRO elektrické stroje a pohony Netradiční náhrada stejnosměrného motoru

Netradiční náhrada stejnosměrného motoru

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Napsal uživatel Ing. Rostislav Ott, NORD-Poháněcí technika, s.r.o.   
Čtvrtek, 07. červen 2012

sk200e_sizesStejnosměrné motory jsou v mnoha aplikacích nahrazovány asynchronním motorem. Typicky se jedná o extrudéry, navíječky, obráběcí stroje nebo ze složitějších průmyslových aplikací například elektrická hřídel.

Stejnosměrný motor spolu s regulátorem je nejčastěji nahrazen běžným asynchronním motorem a měničem kmitočtu. Náhrada popsaná v článku je netypická tím, že jde o pohon zařízení na vysokozdvižném vozíku, napájený z trakční baterie 24 V DC.

Pomocné zařízení vysokozdvižného vozíku

Výrobci vysokozdvižných vozíků a další firmy nabízí množství doplňkových zařízení pro manipulaci s břemeny, naklápění, otáčení, uchopení a tak dále. Vlastní pohon těchto doplňků je buď hydraulický, nebo elektrický. V případě elektrického pohonu se jedná o stejnosměrný motor pro napájení z 24 V (respektive12 V) DC.

Přídavné zařízení na manipulaci se sudy má dva pohony. Pohon čelistí, který sud pevně sevře (uchopí) a pohon otáčení, který umožní natáčení sudu až do horizontální polohy. Motory o výkonech asi 500 W jsou ovládány tlačítky přes stykače. Výhodou tohoto řešení je jednoduchost. Nevýhodami je cena motorů, jejich dlouhá dodací doba a absence regulace rychlosti.

Aplikace asynchronního motoru s měničem kmitočtu

Aby bylo množné využít standardních asynchronních motorů s převodovkami, byl použit měnič kmitočtu NORD typ SK205E spolu s předřazeným měničem napětí 24 V DC/230 V AC. Protože je v chodu vždy jen jeden z pohonů, byl použit jeden měnič kmitočtu, který je přepínaný na jeden nebo druhý motor.

NORD_schema

Pro napájení přídavného zařízení slouží trakční baterie vozíku, připojená konektorem na malý rozvaděč. Měnič napětí vytváří napájení pro měnič kmitočtu 1 x 230 V AC. Měnič kmitočtu má v daném případě několik funkcí:

      • umožňuje připojení standardních třífázových motorů (výstup z měniče je 3 x 230 V AC)
      • snižuje rozběhové proudy motorů maximálně na 1,5 násobek jmenovitého proudu a tím eliminuje nutnost použití mnohem většího měniče napětí
      • integrovaný brzdový usměrňovač ovládá brzdu pohonu otáčení
      • díky on-line přepínatelným parametrovým sadám jsou každému z pohonů přiřazeny jiné parametry motoru, jiné časy rozběhu, jiná frekvence a pro pohon kleštin i momentové omezení (nebezpečí deformace sudu)

            NORD_1_1

            SK200E

            Po zkouškách zařízení se prokázaly lepší vlastnosti díky možnosti seřízení rychlosti (dříve dáno pouze volbou převodu převodovky), plynulejší rozběhy a brzdění, které šetří mechanické části, a bezpečnější pohon kleštin díky momentovému omezení. Ty jsou nastaveny dle typu břemene tak, aby jej bezpečně uchopily, ale nedeformovaly.

            NORD_1_2

            SK200E s adaptérem pro nástěnnou montáž

            Měnič SK205E na vysokozdvižném vozíku

            Použitý měnič je typ SK205E firmy NORD. Jedná se o decentrální měnič (tedy určený pro instalaci mimo rozvaděč), který je možné instalovat buď na motor, nebo na povrch konstrukce. Vyniká vlastnostmi, které mu dovolují nasazení v podobných aplikacích. Je robustní konstrukce, má krytí je IP55 (maximálně IP66), je určen pro provozní teplotu -25°C-50°C, má integrovaný brzdový usměrňovač, napájení řídící části externím napětím 24 VDC a možnost provozu v izolované soustavě (bez připojení kostry na zem). Měnič byl namontován vně elektrické rozvodnice, aby při provozu nezatěžoval rozvodnici ztrátovým teplem.

            Řada měničů SK200E

            Obecně má řada měničů SK200E širší použití a větší výběr typů. V nabídce je například měnič s integrovaným ASi rozhraním a funkcí „Bezpečný stop". Na rozdíl od popsané aplikace je nejčastějším případem montáž přímo na motor (viz foto). Protože odpadá nutnost další instalace, dochází k úspoře práce, času a nákladů na propojovací kabeláž. Jaké výhody přináší použití SK200E?

            • velká úspora času při instalaci, zejména při využití kompletní sestavy převodovka – motor – měnič
            • napájení běžným nestíněným kabelem (měnič dovoluje přívod a odvod kabelem průřezu 2,5 mm2)
            • výrazné zjednodušení a zmenšení kabelových tras
            • odpadají další kabely pro brzdu, termistor a cizí chlazení
            • menší rozvaděč (často je pak redukován jen na ovládací pult s PLC)
            • odpadá problém s chlazením rozvaděče
            • díky ASi nebo jinému sběrnicovému rozhraní jsou měniče použitelné v distribuovaných systémech řízení

            NORD_1_3

            SK200E+potenciometr CU4-POT

            Další podobné aplikace

            Popsaný příklad ukazuje možnosti podobných aplikací. V řadě případů je měnič napájen přímo do stejnosměrného meziobvodu. To ale vyžaduje poměrně vysokou hodnotu napětí a tím i velký počet baterií. Řešení s napěťovým měničem tento problém nemá. Vyžaduje však použití měniče, který je pro danou aplikaci vhodný.

             

            Celý sortiment pohonů, včetně převodovek a motorů, je možné vidět na internetových stránkách www.nord.com

            NORD – Poháněcí technika, s.r.o.

            Palackého 359

            500 03 Hradec Králové

            tel.: +420 495 580 310

            fax: +420 495 580 312

            e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

            internet: www.nord.com

             
            insio


            insio


            insio

            Buďte stále v obraze:

            Chci odebírat novinky