Bezobslužné obchody, první vlaštovky supermarketu budoucnosti, otevřou nově v ČR

Tisk
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Neděle, 06. březen 2022

Samoobsluzny prodej Coop ilustracni AccentureSvět nákupů jde stále dopředu. Vstupují sem stále více technologie, které pomáhají k nákupům formou, jež dříve nebyla možná nebo k větší péči o zákazníka. Dobrým příkladem využití nejmodernějších technologií pro nákupní zážitek je Supermarket budoucnosti. Jeho malá varianta nyní otevírá i v ČR, konkrétně ve Strakonicích a v Českém Krumlově.

Supermarket budoucnosti vytvořila také společnost Accenture spolu s největším italským řetězcem supermarketů Coop Italia. Hlavním principem je propojení fyzického světa s digitálním. Celek obchodu budoucnosti pak vytváří atmosféru místních trhů pod širým nebem úzce propojenou s inovativními digitálními řešeními. Díky nim má zákazník ihned po ruce užitečné informace o výrobcích, a zároveň také zlepšují orientaci v obchodu.

„Když zákazník vezme do ruky konkrétní produkt nebo na něj jen ukáže, senzory v regálu to poznají a na displejích se objeví rozšířené informace o daném zboží. Od těch základních, jako jsou složení, původ, alergeny nebo kalorická hodnota, až po dopad na životní prostředí formou tzv. uhlíkové stopy,“ vysvětluje Martin Šrůma, Strategy & Consulting Manažer ve společnosti Accenture.

„Například při nákupu hovězího masa tak má každý možnost vidět přesně o jakou část se jedná, mapu a fotografii pastvin. Stejně tak mu aplikace nabídne vhodnou úpravu, možné recepty a odkaz do dalších sekcí obchodu, kde mu k danému masu doporučí tu nejlepší omáčku či ideální víno,“ dodává.

Zákazníci také mají možnost individualizovat svou nabídku – prostřednictvím aplikace mohou nahrát do profilu své preference, tedy například alergeny, dietu nebo oblibu určitého typu vína. Aplikace je potoSamoobsluzna pokladna ilustracni Accenturem může po prostoru navigovat a nabízet jim zboží a slevy na míru. „Člověk se nesmí při nakupování nudit. Nákup pro něj musí být co nejpříjemnější a bez zbytečného plýtvání časem. K tomu je individualizace nákupu ideálním prostředkem,“ říká Ruslan Skopal, spolumajitel obchodů Trenýrkárna.cz a značky Styx.

Samoobslužné obchody v ČR

V ČR se nyní nově objeví první obchody fungující 24 hodin, sedm dní v týdnu a s možností plně samoobslužného prodeje. Skupina Coop zde takto uvede minivarinatu obchodu budoucnosti, která již úspěšně funguje ve Skandinávii.

První automatický obchod otevřou v únoru ve Strakonicích. Přes den bude prodejna otevřena ve stejném režimu jako dosud, v nočních otevíracích hodinách pak bude plně automatizovaná. Podmínkou pro nákup v plně automatizovaném režimu bude prokázání se pomocí bankovní identity a možnost nákupu se speciální aplikací. Prostor obchodu budou navíc hlídat kamery. Placení zboží pak bude probíhat jako jsme zvyklí u samoobslužné pokladny.

Tento koncept pomáhá nejen pohodlí nakupování, ale je využitelný i pro zachování chodu prodejen v méně obydlených místech. Podobného obchodu se dočkají zákazníci brzy i v Českém Krumlově.

Další novinkou skupiny COOP jsou speciální chlazené výdejní boxy, s nimiž společnost zvítězila v soutěži Obchodník roku. Nové boxy otevírá je i v obcích, kde není pro obyvatele dostupný žádný obchod.

Čistota v retailu, vizí je čisticí robot

Trendem současnSamoobsluzny prodej 2 Coop ilustracni Accentureosti je také stále větší péče o čistotu a hygienu. Obchodníci totiž zjistili, že se jim vyplatí, když se jejich zákazníci cítí v bezpečí, a když cítí, že obchodníci starají o jejich zdraví. Spolu s technologiemi je pak vizí moderního úklidu robotické čištění, které dosahuje maximální autonomie a zároveň je zcela bezpečné.

Jedná se však ještě o dlouhou cestu vývoje. „Senzory čisticích strojů budou muset zajistit efektivní práci ve složitém prostředí a provoz bez kolizí i v případě neočekávaných situací. Vize je reálná, ale člověk je stále ještě v dohledné budoucnosti v úklidovém segmentu nenahraditelný. Vidí celý prostor, díky čemuž správně identifikuje potřebné akce, rozdělí je na pracovní kroky a najde řešení pro nepředvídatelné problémy. To není něco, co budou schopny stroje v dohledné budoucnosti dokonale vykonat,“ říká Lukáš Rom ze společnosti Kärcher. Z toho vyplývá, že v tuto chvíli je nejlepším způsobem úklidu využití schopností profesionálních pracovníků úklidu s patřičným profesionálním vybavením.