Domů VisionLab – možnosti automatického čtení SPZ

VisionLab – možnosti automatického čtení SPZ

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Pátek, 27. duben 2012

moravskepristroje_2_titlČtení registračních značek automobilů je poměrně častou úlohou, kterou řeší nejrůznější obecné i jednoúčelové kamerové systémy. Systém strojového vidění VisionLab umožňuje soustředit všechny mechanismy čtení do jednoho kroku.

Krok lokalizuje registrační značku v zadaném regionu vstupního obrazu a následně ji přečte. Výsledkem je region, který určuje pozici značky, řetězec přečtených znaků a obraz registrační značky. Krok správně rozpoznává veškeré jednořádkové značky s tmavým písmem na světlém pozadí. Použití čtení registračních značek je pro autora aplikace strojového vidění maximálně zjednodušeno – většinou postačí pouze přidat tento krok do řetězce zpracování obrazu.

I když je automatické čtení registračních značek celkem často používáno, a její použití je v aplikacích systému VisionLab dokonce redukováno na zařazení jediného kroku, rozhodně se nejedná o triviální problém 

 moravskepristroje_2_1

Obrazovka se snímkem z kamery DataCam – můžeme vidět korekci zešikmení obrazu i jeho vysokou dynamiku při nevýhodném intenzivním zadním a bočním osvětlení

Systém strojového vidění VisionLab umožňuje využívat výhod automatizovaného čtení registračních značek motorových vozidel v mnoha menších aplikacích, pro které byly tyto funkce dosud cenově nedostupné. Je zde několik specifických problémů, se kterými si musí kamera i software co nejlépe poradit:

1. Zatímco v obvyklých úlohách strojového vidění je scéna stabilně a dostatečně osvětlena, zde si musí systém poradit s obrovským rozsahem jasů a nejistým kontrastem mezi tmavými znaky a světlým pozadím značky. Často je k dispozici pouze velmi malý a v ploše značky proměnlivý kontrast. Jas světlého pozadí v jednom místě značky bývá nižší než jas tmavého znaku v jiné části značky. Systémy obvykle musí pracovat i v noci, kdy je nutno číst tmavou značku mezi zářícími světlomety automobilu. Zde je nutno použít doplňkové osvětlení, které ale nesmí nijak oslňovat a rušit řidiče. Jedinou možností je použití blízkého infračerveného světla s vlnovou délkou kolem 900 nm, které je již neviditelné pro lidské oko a současně je ještě dobře „viditelné" pro křemíkové CCD obrazové senzory. Výhodou tohoto řešení je také to, že obrazy pořízené v bízkém IR spektru se svým rozdělením jasů ještě značně podobají lidskému vidění obrazu. V uváděné aplikaci je s výhodou použita černobílá CCD kamera DataCam 1416 s rozlišením 1 392 × 1 040 bodů, která má vysokou citlivost v blízkém IR spektru. Kamera je vybavena vestavěným filtrem propouštějícím pouze tuto část spektra.

2. Systém musí číst veškeré běžné evropské registrační značky. Musí si tedy poradit s předem nedefinovaným počtem a seskupením písmen a číslic. Tvary znaků použitých na značkách se v jednotlivých státech dosti značně liší (např. německé značky mají šikmými mezerami přerušené kostry znaků atd.). Programové vybavení tedy obecně nemůže využít přesné znalosti tvarů znaků.

3. Programové vybavení musí spolehlivě fungovat i v případech nevýhodného umístění kamery mimo jízdní pruh, které způsobuje deformace geometrie obrazu. Systém VisionLab umožňuje v těchto případech zařazení korekcí geometrie obrazu řešené v reálném čase v GPU bez zatěžování počítače. Popsaný systém výrazně přispívá k automatizaci provozu nákladní dopravy na mostové váze u vjezdu do areálu výrobního závodu. Schopnost kamer DataCam zpracovat vysokou dynamiku jasu obrazu a stabilní a čistý obraz, který poskytují, se značnou mírou podílí na spolehlivém čtení veškerých evropských registračních značek v nejrůznějších světelných podmínkách ve dne i v noci.

 

Přehled nových článků

insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky