Domů Nová generace zabezpečení: pokročilý elektronický přístupový systém pro stavební stroje a těžkou techniku

Nová generace zabezpečení: pokročilý elektronický přístupový systém pro stavební stroje a těžkou techniku

Tisk Email
Hodnocení uživatelů: / 0
NejhoršíNejlepší 
Pondělí, 14. březen 2016

Nová generace zabezpečení: pokročilý elektronický přístupový systém pro stavební stroje a těžkou techniku

Fig1_1Podle předních pojišťoven jsou krádeže a poškození stavebních strojů v Británii velmi časté. Protože výrobci stavebních strojů a těžkých vozidel pokračují v implementaci nejmodernější techniky do svých výrobků, musí jejich vlastníci čelit novým výzvám v oblasti zabezpečení proti vandalismu a krádežím.

 

Nové stavební stroje a těžká technika s progresivními konstrukčními prvky a moderními funkcemi mají delší životnost a vyšší produktivitu, ale také jsou v nich používány drahé subsystémy a komponenty, a proto jsou vysoce vyhledávaným cílem zlodějů. Protože stavební stroje a vozidla jsou po dobu výstavby většinou zaparkovány na staveništi, může být jejich zabezpečení pro vlastníky problematické. Při zabezpečení svého strojního parku většinou spoléhají na tradiční uzamykací mechanismy. 

Tento rostoucí problém vyvolává mezi výrobci stavebních strojů a těžké techniky urgentní potřebu implementovat do svých výrobků nové metody zabezpečení, které sníží jejich zranitelnost krádežemi a vandalismem. V důsledku toho neustále roste poptávka po inteligentních elektronických zámcích a zařízeních pro kontrolu přístupu – nejen jako prevence zařízení před odcizením, ale také jako ochrana nástrojů, nákladných komponent i vlastních operátorů. 

Současná řešení pro zabezpečení
Zabezpečení stavebních strojů a těžké techniky už dlouho spoléhá na tradiční mechanické zámky. Vezmeme-li v úvahu, kolik kopií klíčů je často zhotoveno pro různé uživatele, bývá těžké udržet přehled o tom, kdo všechno má přístup k zařízením strojového parku a kdy se strojem pracoval. 
Například když zaměstnanec ukončí pracovní poměr a nevrátí klíče, znamená to, že vlastník musí všechny zámky vyměnit, což přináší značné náklady – zvláště proto, že k této situaci může docházet opakovaně. 

Výrobci, aby se s tímto problémem vyrovnali, se obracejí na nezávislé dodavatele a instalují kromě zabudovaných zámků na dveře kabin a schránek s nástroji dodatečné visací zámky. Naneštěstí toto doplňkové zabezpečení také přináší další náklady. 

Navzdory všemu úsilí je celková cena stavebních strojů a zařízení zcizených jen v Británii 800 miliónů liber ročně, přičemž jen méně než deset procent strojů se podaří najít a vrátit majiteli. Zákazníci proto od výrobců požadují jiné, důkladnější zabezpečení a také samotní výrobci hledají nové metody zabezpečení, přičemž se inspirují tím, co je používáno v jiných odvětvích průmyslu. 

Fig2_SouthcoInspirace automobilovým průmyslem
Mnozí výrobci stavebních strojů srovnávají svá řešení s řešeními, která se používají v automobilovém průmyslu, jenž dosáhl pozoruhodných pokroků nejen v oblasti zabezpečení, ale i bezpečnosti. 
Vývoj v automobilovém průmyslu často nastavuje měřítka i pro jiné oblasti průmyslu. Jde např. o možnost zamykat dveře na dálku. V automobilovém průmyslu se dálkově ovládané zámky používají už více než třicet let a v současné době jsou standardem u všech kategorií automobilů. Obvykle se využívá rádiová komunikace: když uživatel stiskne tlačítko na ovladači, odešle rádiový signál do přijímače, který je součástí vozidla. Přijímač, který musí být „spárován“ s vysílačem, po příjmu odpovídajícího signálu vybaví signál pro relé, která ovládají mechanismus elektronických zámků dveří vozidla. 

Tento systém tedy vyžaduje aktivitu uživatele, který stisknutím tlačítka odešle signál pro odemknutí a uzamknutí dveří. Kromě toho se používá i pasivní systém, který dveře odemkne, když se vysílač ocitne v určité vzdálenosti od přijímače. Nejnovějším trendem je použití Bluetooth, kdy se signály pro odemknutí dveří vysílají zařízením, které je schopné komunikace prostřednictvím standardu Bluetooth, jako je např. chytrý telefon. 

Stejně jako uživatelé očekávají, že nové automobily budou standardně vybaveny toto funkcí, také pracovníci obsluhy těžké techniky a stavebních strojů chtějí zámky dveří ovládat dálkovým ovladačem, který nosí v kapse. Elektronicky ovládané přístupové systémy ale mají více funkcí, které u mechanických zámků nelze realizovat. Elektronické přístupové systémy mohou obsahovat logické obvody, které ovládají pomocné funkce, jako osvětlení nebo alarm, a umožňují ukládat data pro sledování přístupu jednotlivých pracovníků k zařízení v čase. A navíc řídicí elektronika zámku umožňuje snadno přidat nového uživatele, smazat starého nebo na dálku řídit jejich přístupová práva. To je velké zlepšení ve srovnání s mechanickými zámky. Elektronické zámky tedy přinášejí nejen vyšší zabezpečení, ale také větší flexibilitu řízení přístupu ke stavebním strojům. 

Výrobci, kteří odhalili potenciál této techniky pro stavební stroje a těžkou techniku, tedy začínají dálkově ovládané zámky stále častěji používat. Ovšem tradiční automobilové elektronické zámky nelze pro stavební stroje a těžkou techniku přímo použít, je třeba nabídnout jejich odolnější varianty.

Přínosy elektronických přístupových systémů pro stavební stroje
Elektronické zámky stavebních strojů a jiné těžké techniky umožňují obsluze zařízení zamykat a odemykat na dálku prostřednictvím dálkového ovladače, klávesnice nebo zařízení s komunikací Bluetooth. Tyto elektronické přístupové systémy mohou také ukládat digitální záznamy o své aktivitě, umožňují vlastníkům zařízení kontrolovat stav každého zámku a zjišťovat, kdo a kdy otevřel dveře, kapotu nebo schránku s nářadím. 

Tato informace je dostupná i na dálku a může být sdílena s dalšími zabezpečovacími systémy. Například při odcizení stroje ze staveniště může vlastník kontaktovat bezpečnostní službu, která dokáže zařízení lokalizovat a na dálku uzamknout. 

Funkce dálkového uzamykání a odemykání dveří není přínosem jen pro zvýšení zabezpečení, ale lze ji využít i v situacích, kdy jde o bezpečnost obsluhy. Například u velkých strojů musí pracovník ke dveřím kabiny šplhat po žebříku. Jestliže musí přede dveřmi sáhnout do kapsy, aby vytáhnul klíč, ztratí jeden z opěrných bodů a zvyšuje se nebezpečí jeho uklouznutí, pádu a zranění. Jestliže je na dveřích kabiny použit elektronický zámek s radiofrekvenčním snímačem přiblížení, dveře kabiny se odemknou, jakmile pracovník začne stoupat po žebříku, a není nutné, aby se jej nahoře přestal držet oběma rukama. 

Vývoj elektronických zámků
Pokud jde o konstrukci elektronických zámků pro stavební stroje, běžnou praxí je v mechanismu použít komponenty od různých dodavatelů. Nakoupit jednotlivé díly podle katalogů dodavatelů a zámek smontovat až u výrobce stroje se může zdát cenově výhodným řešením, ale jen pokud jde o pořizovací náklady. Vede to k prodloužení doby vývoje a mohou se vyskytnout problémy s kompatibilitou a kvalitou, což celkové náklady naopak zvyšuje. 

Proto je mezi předními výrobci stavebních strojů a jiné těžké techniky trendem používat kompletní elektronické zámky a spolupracovat se zkušenými dodavateli. Použití kompletního a osvědčeného řešení se totiž nakonec vyplatí: omezuje to potřebu konstrukčních prací, není třeba se zabývat kompatibilitou komponent ani testováním navrženého elektronického zámku. 

Nejnovější inteligentní elektronické zámky, např. R4-EM Electronic Rotary Latch od firmy Southco, mají bezpečnou, zakrytovanou západku uzavíracího mechanismu a lze je vybavit dálkovým ovládáním, klávesnicí pro zadání přístupového kódu nebo čtečkou elektronických klíčů. 

Nejnovější inovací je potom uzamykatelná otočná západka R4-EM Outdoor Electronic Rotary Latch od firmy Southco, která odolává prachu, vlhkosti, extrémním teplotám a dalším vlivům prostředí, jež mohou systém poškodit. Mechanismus západky je utěsněn proti vlhkosti a prachu, odolává velkému zatížení a lze jej snadno začlenit do konstrukce kapoty motoru, skříňky na nářadí nebo dveří kabiny, kde se požaduje zvýšené zabezpečení elektronickým zámkem a vysoká odolnost proti nepříznivým vlivům prostředí. 

Závěr
Pro vlastníky i výrobce stavebních strojů a jiné těžké techniky je neustálým problémem zajistit zabezpečení i bezpečnost strojů. Inspirací vedoucí k vhodnému řešení je zvlášť nová technika používaná v automobilovém průmyslu. Výrobci stavebních strojů a těžké techniky ji na základě požadavků z průmyslu integrují do svých vyráběných zařízení. 

K výraznému zlepšení ve srovnání s tradičním zabezpečením a bezpečnostními opatřeními dochází při použití osvědčených, robustních elektronických zámků, s nimiž se počítá už od prvních konstrukčních návrhů. Tak lze zajistit dostatečnou ochranu každého stroje a zařízení v jakýchkoliv podmínkách.

Pro další informace prosím navštivte www.southco.co.uk.

 

Přehled nových článků

insio


insio


insio

Buďte stále v obraze:

Chci odebírat novinky