Informace k návrhu novely vyhlášky č. 50/1978 S. o odborné způsobilosti v elektrotechnice

Tisk
Hodnocení uživatelů: / 10
NejhoršíNejlepší 
Pátek, 12. říjen 2012

00

 Jako základní informaci k novele vyhlášky předkládám pro informaci odůvodnění ze zpracovaného návrhu, který byl po konzultacích s MŠMT a MPSV předložen na MPSV k dalšímu legislativnímu řešení. Při vlastní přednášce text novely podrobněji okomentuji a podrobněji uvedu důvody, které vedly k návrhu vyhlášky v uvedené formě. Podklady pro novelu byly připraveny týmem odborníků, kteří mají dlouhodobou praxi v elektrotechnice.

 

 
Přehled odůvodnění je zpracován v souladu s legislativními pravidly:

Obecná část

Návrh vyhlášky Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne XX. YYYYY 2012 o odborné způsobilosti v elektrotechnice

Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR je v souladu s § 9 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, a dále podle § 7b odst.1 písm.d) zákona č. 174/1968 Sb., o stát­ním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona č. 124/2000 Sb. a zákona č. 253/2005 Sb., zmocněno blíže vymezit předpo­klady kladené na odbornou způsobilost fyzických osob z hlediska přede­psané kvalifikace a doby odborné praxe v oboru a stanovit způsob prověřování jejich odborné způsobilosti.

V oblasti elektrotechniky jsou požadavky na odbornou způsobilost fyzických osob upraveny vyhláškou ČÚBP a ČBÚ č. 50/1978 Sb., která je již neaktuální v oblasti zde uvedených učebních elektrotechnických oborů a zejména logicky neuvažuje s aktuální nezbytností přispět k vyřešení problematiky na trhu práce vyplývající z potřeby plně rozvinout systém dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

V reakci na Sektorovou dohodu týkající se potřebné změny obsahu předmětné vyhlášky, zejména vzhledem k plnému využití výsledků další­ho vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb. na území ČR, uzavřenou mezi MŠMT, MPSV, SP ČR a HK ČR, byla ustavena komise odborníků, kteří po po­třebných konzultacích připravili návrh nové vyhlášky o odborné způsobi­losti v elektrotechnice.

a) Závěrečná zpráva z hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad – malá RIA
 

1. Důvod předložení

1.1 Název

Vyhláška Ministerstva práce asociálních věcí ze dne XX.YYYYY 2012 o od­borné způsobilosti v elektrotechnice

1.2 Identifikace problému, cílů, kterých má být dosaženo, rizik spojených s nečinností

V současné době je problematika odborné způsobilosti v elektrotechnice řešena vyhláškou Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 50/1978Sb., o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Vyhláška je prakticky, pouze s drobnými úpravami, platná jako zásadní dokument upravující tuto oblast již prakticky více než 33 roků.

V době svého vydání předmětná vyhláška vycházela z dlouhodobé zkušenosti praxe a zajistila sjednocení všech tehdy platných požadavků na odbornou způsobilost fyzických osob v elektrotechnice do jednoho závazného dokumentu. Při vydání bylo pamatováno i na možnost re­spektovat vývoj v oblasti odborné způsobilosti udělováním výjimek z odborného vzdělání a praxe zapracováním této možnosti do ustanove­ní § 18. Přes určitou nadčasovost a možnost dlouhodobé aplikace bez potřeby její novelizace se nicméně ukazuje, že některá její ustanovení již nejsou plně v souladu se stávající legislativou.

Na trhu práce se stále častěji projevuje potřeba operativněji řešit uznávání řady nově vznikajících odborností, např. zpracováním a schvá­lením profesních kvalifikací podle zákona č. 179/2006 Sb. Forma projed­návání a následné jednotlivé řešení případů formou výjimek z vyhlášky se jeví jako zcela nesystémová a neekonomická. Navíc posuzování této problematiky se i v Evropě posunulo. Tyto aspekty byly vzaty v úvahu spolu se snahou kompletně vyřešit danou problematiku novým práv­ním předpisem.

Řešit jednotlivé případy výjimkami ze vzdělání podle § 18 předmětné vyhlášky by bylo nesmírně zatěžující, nesystémové a neekonomické. Cí­lem je tedy zpracování nové verze vyhlášky, která bude respektovat nejen stávající stav, ale pružně nastaví dikci vyhlášky a připraví ji na další rozvoj a požadavky v oboru elektrotechniky.


2. Návrh variant řešení

2.1 Návrh možných řešení

I. varianta

Ponechání stávajícího stavu s tím, že podle legislativních pravidel nelze novelizovat žádné ustanovení vyhlášky, tedy ani zcela konfliktní a překo­nanou přílohu č. 2. Výsledkem bude prohlubující se rozpor se stávající legislativou a čekání na přímé poškození jednotlivého subjektu některým z ustanovení zastaralé vyhlášky tak, aby mohl být poškozeným subjektem požádán soud o její zrušení.

II. varianta – vydání nové vyhlášky

Návrh nové verze vyhlášky respektuje nejen dlouholeté (33 roků) zkuše­nosti z dosud platné vyhlášky č. 50/1978 Sb., které praxe potvrdila, ale kromě odstranění rozporů se stávající legislativou přinese jednak určitá zjednodušení v získávání a posuzování odborné způsobilosti a dále nový podhled na odbornou způsobilost s akceptováním systému uznávání dalšího vzdělávání prostřednictvím profesních kvalifikací vypracovaných a schválených podle zákona č. 179/2006

Sb. Přístup v posuzování odborného vzdělání se posunuje a optimali­zuje zejména u neelektrotechnických profesí, které ale k samostatnému výkonu potřebují disponovat odpovídajícími základními dílčími znalost­mi z oblasti elektrotechniky.

2.2 Dotčené subjekty

Vyhláška nezakládá důvody k zásahům vůči žádným subjektům.
 

3. Vyhodnocení nákladů a přínosů

3.1 Identifikace nákladů a přínosů všech variant

01

 

I. varianta

Prakticky znamená zvýšení administrativní zátěže při posuzování a udělo­vání výjimek a prodloužení času při aktivaci odborné způsobilosti. To vše za předpokladu, že výjimky budou skutečně státním odborným dozorem udělovány zejména držitelům osvědčení o získání profesních kvalifikací zařazených MŠMT ve třídě 26 Elektrotechnické vzdělání.

II. varianta – vydání vyhlášky

Optimalizací počtu kvalifikačních stupňů se sníží administrativní zátěž při ověřování odborné způsobilosti, stejně tak dojde na snížení nákladů i při opakovaném ověřování odborné způsobilosti. Zpřesní se i dokladování odborné způsobilosti u nižších kvalifikačních stupňů. Výrazněji se také projeví zapojení odborných pracovníků neelektrotechnických profesí, kteří absolvovali potřebné elektrotechnické profesní kvalifikace, což při­spěje i ke zvýšení bezpečnosti práce těchto profesí a jejich kvalifikované a samostatné využití v pracovním procesu.

Podrobněji je přínos nové vyhlášky rozpracován v komentáři k jednot­livým paragrafům.

3.2 Konzultace

Návrh vyhlášky byl na pracovní úrovni konzultován s nezávislými odbor­níky, odbornými zástupci Svazu průmyslu ČR, Hospodářské komory ČR a Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, do jehož gesce spadá problematika definování odborného vzdělání vztahujícího se k předmět­né problematice.
 

 

4. Návrh řešení

4.1 Zhodnocení variant a výběr nejvhodnějších řešení

Varianta I

Tuto variantu nerealizovat, viz odůvodnění výše.

Varianta II – vydání vyhlášky

Vydání nové vyhlášky je optimálním řešením dané problematiky, které odpovídá současným potřebám vyplývajícím ze současného stupně technického poznání jednotlivých profesí. Realizace této varianty přinese i potřebné zpřesnění při naplňování v praxi profesních elektrotechniků.

4.2 Implementace a vynucování

Návrh vyhlášky nevyžaduje vytvoření žádných nových struktur ani změ­nu stávajících a nepředpokládá se, že by jeho plnění bylo spojeno s pro­blémy.

4.3 Přezkum účinnosti

Efektivnost navržené právní úpravy bude průběžně sledována a pravidel­ně hodnocena příslušnými správními orgány.

4.4 Kontakt

Osoba, která zpracovala závěrečnou zprávu RIA:

b) Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy, s ústavním po­řádkem České republiky, mezinárodními smlouvami a právními akty EU

Návrh vyhlášky je v souladu se zmocněním dané Ministerstvu práce a sociálních věcí podle § 7b odst.1 písm. d) zákona č. 174/1968 Sb., o stát­ním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění zákona č. 124/2000 Sb. a zákona č. 253/2005 Sb.; blíže vymezuje předpoklady klade­né na odbornou způsobilost fyzických osob z hlediska předepsané kvali­fikace a doby odborné praxe v oboru a stanovuje způsob prověřování jejich odborné způsobilosti.
 

Návrh vyhlášky je v souladu s citovaným zákonem.

Návrh vyhlášky je rovněž v souladu s ústavním pořádkem České re­publiky. Česká republika není vázána žádnou mezinárodní smlouvou, která by se vztahovala k předmětu úpravy předložené vyhlášky. Navrho­vaná vyhláška není s právem EU v rozporu, neboť obsah navrhované právní úpravy není předmětem úpravy Evropské unie.

c) Předpokládaný hospodářský a finanční dopad navrhované práv­ní úpravy, zejména nároky na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty, na podnikatelské prostředí České republiky, sociální dopady a dopady na životní prostředí

Návrh vyhlášky si nevyžádá dopady na státní rozpočet, ostatní veřejné rozpočty ani dopady na podnikatelské prostředí.

Navrhovaná právní úprava nebude mít rovněž žádné negativní sociál­ní dopady nebo dopady na životní prostředí. Návrh nemá dopad na rov­nost žen a mužů. Výrazněji však přispěje k upřesnění v posuzování odborné způsobilosti v elektrotechnice.

Zvláštní část

Komentář k jednotlivým ustanovením vyhlášky

Obecně:

V souvislosti s úpravou některých částí vyhlášky (sloučení požadavků § 7 s § 6 a vypuštění § 10) dochází k přečíslování jednotlivých § oproti dřívěj­šímu členění ve vyhlášce č. 50/1978 Sb., nově je vyřešena problemati­ka a zařazení pracovníků, kteří svoji kvalifikaci získali podle zákona č. 179/2006 Sb.

K § 1 – úvodní ustanovení

Z působnosti vyhlášky se vypouští problematika odborné způsobilosti při projektování elektrických zařízení vzhledem k tomu, že je v současné době regulována jinými legislativními dokumenty viz zákon č. 360/1992 Sb. o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě. V současné době MPSV nevyplývá z platných právních předpisů žádná kompetence ke stanovování odborné způsobilosti projektantů elektrických zařízení.

Zpřesňuje se pojem organizace s tím, že jsou tím rozuměny jak práv­nické, tak podnikající fyzické osoby. Dochází i ke zpřesnění definice, která elektrická zařízení jsou ta, na která se působnost vyhlášky vztahuje.

K § 2– úvodní ustanovení

Zdravotní způsobilost je ověřována pro jednotlivé případy v rozsahu sta­noveném příslušnými předpisy upravující tuto problematiku.

Pro přehlednost je k dalšímu komentáři uveden přehled jednotlivých kvalifikačních stupňů:

Rozčlenění jednotlivých kvalifikačních stupňů ve vyhlášce je provede­no s přihlédnutím k druhům úkonů na elektrických zařízeních. Současně pak i v návaznosti na výchozí odborné vzdělání.

a) pracovníci u kterých není požadováno odborné vzdělání

1. pracovnici seznámení (§ 3)

2. pracovníci poučení (§ 4)

b) pracovníci u kterých je požadováno odborné vzdělání

1. pracovníci znalí (§ 5)

2. pracovníci znalí s vyšší kvalifikací a to

– pro samostatnou činnost (§ 6)

– pro řízeni činnosti prováděné dodavatelským způsobem a pro

řízení provozu (§ 7)

– pro provádění revizí (§ 8)

c) pracovníci s kvalifikací ve zvláštních případech (§ 9)

Co se považuje za odborné vzdělání je vyjmenováno v příloze 2 vy­hlášky.

Hlavním dělítkem mezi jednotlivými kvalifikačními stupni je skuteč­nost, zda pro jejich zařazení je či není požadováno odborné vzdělání.

Pracovníci bez odborného vzdělání mohou být organizací zařazeni jen do kvalifikačního stupně podle § 3 nebo § 4, vždy s přihlédnutím k charakteru vykonávané činnosti (výjimky viz § 15 vyhlášky).

Pozor však, do těchto dvou kvalifikačních stupňů mohou být zařazeni i pracovníci, kteří sice mají odborné vzdělání (uvedené v příloze 2 vyhláš­ky), ale jejich pracovní zařazení využití jejich odborného vzdělání nepo­žaduje. Mohou to být např. pracovníci zařazení na takových stupních organizační struktury organizace, které nemají vztah k vlastní činnosti nebo řízení činnosti elektrických zařízení (např. ředitel organizace).

Předpokladem k zařazení do kvalifikačních stupňů podle § 5 až 8 je jednoznačně jen odborné vzdělání. V případech uvedených v § 9 existují některé odchylky v požadavcích na odborné vzdělání.

K § 3 – Pracovníci seznámení

Na základě praktických zkušeností získaných při aplikaci stávající vyhlášky je v odstavci 2 tohoto § zpřesněna povinnost organizace a to stanovit obsah seznámení a dále zda a v jakých lhůtách bude seznámení opako­vat, případně že bude znalosti ověřovat. Měla by tím být zajištěna odpo­vídající bezpečnost pracovníků při jejich činnosti. Důvodem je zrušení normy ČSN 34 3108, ve které byly povinnosti rozpracovány a tak organiza­ce tuto povinnost musí řešit sama.

K § 4 – Pracovníci poučení

Přístup organizace zůstává ve stejném rozsahu jako u stávající vyhlášky, praxe uvedené požadavky potvrdila a tak není třeba ustanovení tohoto § měnit nebo doplňovat.

K § 5 – Pracovníci znalí

Praxe potvrdila oprávněnost stávajících požadavků, došlo pouze k drob­né formulační a sjednocující úpravě s ostatními kvalifikačními stupni.

K § 6 – Pracovníci pro samostatnou činnost

Dochází pouze k drobné formulační a sjednocující úpravě s ostatními kvalifikačními stupni.

Zásadní úpravou je, že dřívější kvalifikační stupeň § 7 je zrušen a je s tímto § sloučen. Praxe potvrdila, že rozdíly v požadavcích pro tyto dva kvalifikační stupně jsou pouze v tom, jaký počet pracovníků může pra­covník s touto kvalifikací řídit. Protože je vždy na rozhodnutí organizace jaké při pověřování vedením pracovní skupiny stanoví pravidla, tak tato úprava je vhodná.

V odst. 3 se upřesňuje povinnost organizace jmenovat předsedu zkušební komise.

K § 7 – Pracovníci pro řízení činnosti prováděné dodavatelským

způsobem a pracovníci pro řízení provozu

Vypuštěním dřívějšího § 7 dochází k přečíslování rovněž předchozího § 8 na § 7. V požadavcích dochází ke zpřesnění. Pracovníci s touto kvalifikací mohou kromě řídící činnosti také vykonávat činnost na elektrických zaříze­ních samostatně. Dikce předchozí vyhlášky byla nesprávně interpretována.

V odst. 4 se upřesňuje povinnost organizace jmenovat předsedu zku­šební komise.

K § 8 – Pracovníci pro provádění revizí

V odst.1, písm. c) se upřesňuje organizace kompetentní ke zkouškám re­vizních techniků.

K § 9 – Kvalifikace ve zvláštních případech

Přebírá se dřívější znění vyhlášky, praxe se osvědčila.

V odst. 4 se upřesňuje povinnost organizace jmenovat předsedu zku­šební komise.

K § 10 – Povinnosti organizace

V souvislosti se sloučením dřívějšího § 7 s § 6 je upraven text odst. 3) a 4) s ohledem na kvalifikaci pracovníka pro vedení pracovníků vykonávají­cích činnost na elektrických zařízeních.

K § 11 – Zápočet doby praxe

Požadavky se v praxi osvědčily, u některých kvalifikačních stupňů byla upravena požadovaná doba praxe. Viz příloha č.1.

K § 12 – Zkoušky a přezkoušení

Dochází v odst. a) k úpravě textu a výčtu znalostí v souladu se stávající legislativou. Zdůrazňuje se znalost povinností vyplývající z vyhlášky a dů­raz k odkazu na povinnosti vyplývající ze zákoníku práce.

K § 13 – Osvědčení

Vydání osvědčení se nově přiřadilo také k § 4 a § 5. Praxe potvrdila vhod­nost zařazení této atestace.

K § 14 – Přechodná a závěrečná ustanovení

Přechodná a závěrečná ustanovení jsou sladěna s aktuálním textem vy­hlášky.

K § 15 – Výjimky

Rozhodnutí k pověření vydáváním výjimek je přiřazeno Ministerstvu prá­ce a sociálních věcí.

K příloha č. 1

Na základě dlouholetých zkušeností z praxe byla pro jednotlivá odborná vzdělání upravena nejkratší doba odborné praxe.

K příloha č. 2

Obsah přílohy byl podrobně projednán s příslušným útvarem MŠMT, který ji definoval do předkládané podoby.

Přílohy 3 až 5

Jsou zpracovány jako vzory, jejichž obsah již plně respektuje potřeby praxe.


Ing. Jiří Sajner