GPS navigace: kolik stojí a co umí

Tisk
Hodnocení uživatelů: / 2
NejhoršíNejlepší 
Neděle, 12. říjen 2008

navigace_titlGPS přijímače se stávají standardní elektronickou výbavou běžného uživatele. Najdeme je v mobilních telefonech, kapesních počítačích (PDA), noteboocích, jednoúčelových navigátorech (PNA) a dalších zařízeních. Pro účely navigování v autě se však budeme věnovat pouze dvěma základním skupinám.

Hodně toho umí, ale jsou složitá

První skupinou jsou zařízení kombinovaná, typu PDA, tedy klasický kapesní počítač s dotykovým displejem, doplněný o GPS modul, MDA, což je v podstatě totéž, pouze doplněné o GSM telefon nebo smartphone – mobilní telefon s operačním systémem, ale bez dotykového displeje. Jedná se o přístroje s vlastním operačním systémem. Díky tomu mají podobné výhody i nevýhody jako klasické stolní počítače. Do těchto zařízení můžeme instalovat a následně v nich používat tisíce různých programů (hry, účetnictví, databáze, kancelářský software, přehrávače filmů a MP3 a mnoho dalších) a navigační program je pouze jednou z mnoha možností využití takového přístroje. Zároveň je však nutné dodat, že tato zařízení jsou určena především pro technicky (počítačově) zdatnější uživatele, kteří si dokážou poradit s případnými technickými problémy (zaseknutí, vymazání dat, zavirování, nekompatibilita programů apod.) a kteří využijí i další funkce přístroje.

Jednoduché krabičky

Pro uživatele, kteří potřebují především navigovat a nechtějí řešit technické problémy, jsou určeny jednoúčelové navigační přístroje, tzv. PNA (Personal Navigation Assistant), které si blíže představíme. Zjednodušeně řečeno jsou to krabičky, které slouží především k navigování, případně mají omezené množství drobných doplňkových funkcí, ale není možné do nich nahrávat další programy. Výrobců jednoúčelových GPS navigací jsou desítky, zakoupit se dají v podstatě kdekoliv a jejich ceny jsou dnes již natolik nízké, že si je může dovolit koupit opravdu každý. Ceny nejlevnějších navigací se přibližují hranici tří tisíc korun, ovšem ne každá, na první pohled výhodná nabídka se opravdu vyplatí.

navigace_1

Soustřeďte se na to, co opravdu využijete

Základním kritériem při výběru vhodné navigace je množství dostupných funkcí a jednoduchost jejich používání. K čemu vám bude navigace s mnoha funkcemi, které v praxi nevyužijete a které vás budou zbytečně mást. Chcete-li opravdu snadné a intuitivní ovládání, chcete-li se především jednoduše dopravit z místa na místo a pokud neradi čtete návody k použití, volte navigace, jakými jsou například TOMTOM, MIO MOOV nebo GARMIN. Tyto výrobky jsou natolik uživatelsky příjemné, že na jejich základní funkce přijde během chvíle každý řidič sám. Pokud jste naopak technicky zdatnější a požadujete vysoký poměr cena/výkon, nemáte problém porozumět obsáhlejším uživatelským příručkám, rádi vyhledáváte složitější trasy s více průjezdními body a využíváte jejich optimalizace, volte například přístroje s navigačním programem iGO, tedy ASUS, DREIMGO, CLARION apod.

navigace_2

Mapy

Mapu ČR obsahují všechny GPS navigace. Konkrétní model vybírejte podle toho, kam se reálně můžete autem vypravit, a zamyslete se upřímně nad tím, zda všechny nabízené mapy využijete. Je zbytečné platit více peněz za navigaci, která má mapy států, jež momentálně nepotřebujete a které, až je jednou potřebovat budete, budou již zastaralé. Mapy nevyrábějí výrobci navigací. V Evropě se zpracování digitálních map jednotlivých států zabývají především dvě nejvýznamnější společnosti – TeleAtlas a NAVTEQ.

Mapové podklady pak prodávají výrobcům navigačních přístrojů. Západní Evropu mají NAVTEQ i TeleAtlas zpracovánu v podstatě stejně dobře, ovšem pokud je pro vás důležitá zejména Česká republika, doporučujeme v současnosti vybírat navigace s mapovými podklady od TeleAtlasu, u nichž obecně platí, že západní Evropa je zpracovaná výborně, Česká republika je posledním státem, který je zpracován velmidobře, a všechny další státy směrem na východ jsou zpracovány méně podrobně.

Velmi důležitá je také aktuálnost jednotlivých map. Například pouze půl roku staré mapy mohou být výrazně hůře použitelné než mapy zcela aktuální, protože neustále přibývají nové silniční a dálniční úseky, kruhové objezdy, místní úpravy apod.
Nepřijímejte za bernou minci argumentování výrobců procentuálním pokrytím jednotlivých států, protože neexistuje žádný závazný předpis, který by stanovoval, jakým způsobem se tento údaj vypočítává, a každý výrobce si jej tedy stanoví tak, aby výsledné číslo bylo pokud možno co nejvyšší a pro něj nejlichotivější.

Mapové podklady od NAVTEQ používají například navigace SONY, PANASONIC, BECKER, NAVIGON, VDO DAYTON, NOKIA a ROUTE 66, mapové podklady od TeleAtlasu potom navigace TOMTOM, MIO,
ASUS, HP, DREIMGO a GOCLEVER. Pro úplnost je nutno dodat, že někteří výrobci nakupují mapy také od lokálních dodavatelů v jednotlivých státech.

Jakýkoli navigační software i mapa se neustále aktualizují a mění. Každá aktualizace se snaží opravovat předchozí chyby, poskytovat nové vlastnosti, ale současně může přinášet i chyby nové. Lidé se často mylně domnívají, že koupí navigace si zajistí i stálé a bezplatné aktualizace map. Tak tomu ale není, protože výroba mapových podkladů je velmi nákladná, a výrobci navigací je tedy zdarma nerozdávají.

Jsou však i výjimky, které toto pravidlo potvrzují – některé firmy nabízejí bezplatné aktualizace například v prvním roce po zakoupení přístroje, jiné poskytují uživatelské opravy ve stávajících mapách.
Na rozdíl od aktualizací map bývá obnova navigačních programů u renomovaných výrobců zdarma. Konkrétní údaje o poskytovaných službách výrobců navigací lze získat od odborných prodejců.

navigace_3

Dopravní zpravodajství

RDS-TMC je bezpochyby služba budoucnosti všech navigací – je to technologie, pomocí níž dokáže navigační přístroj získávat informace o dopravních událostech z rozhlasového vysílání a následně podle těchto informací dynamicky měnit, přepočítávat a optimalizovat trasu tak, aby se řidič nedostal do komplikací. Pod označením dopravní události si můžeme představit to, co se nám v běžném provozu může stát – například dopravní zácpy, autonehody, uzavřené silnice, sněhové kalamity apod.

RDS-TMC přijímač je dnes poměrně levný a u mnoha navigací je součástí standardního příslušenství. RDS-TMC funguje velice dobře především ve státech západní Evropy, protože dopravní informace v těchto státech bývají většinou velmi přesné a aktuální. V České republice se zatím naopak často stává, že informace v systému RDS-TMC takové nebývají a jejich prospěšnost může být diskutabilní. Ve státech východní Evropy tato technologie zatím většinou nefunguje vůbec a pravděpodobně ještě mnoho let fungovat nebude.

Body zájmu

Body zájmu neboli POI (Point Of Interrest) obsahuje každá autonavigace. Jsou to desetitisíce různých míst tříděných podle určitých kritérií – například čerpacích stanic, hotelů, restaurací, autoservisů, hradů, zámků, parkovišť, letišť, obchodů apod. V těchto databázích můžeme vyhledávat, můžeme si vybrané body třídit například podle vzdálenosti od aktuální trasy nebo našeho cíle a následně se nechat k nim navigovat.

Ideálním příkladem může být situace, kdy se nám rozbije automobil daleko od domova a my si necháme zobrazit autoservisy, které jsou v našem okolí, a ten, který je nám nejblíže si zvolíme a necháme se k němu navést.
Množství, kvalita a aktuálnost bodů zájmu přímo závisí na kvalitě a aktuálnosti mapových podkladů.

Každý výrobce se snaží, aby databáze POI obsahovaly od každého oboru co nejvíce záznamů, ale nikdy žádná kategorie nemůže obsahovat úplně všechno. Z toho důvodu vznikají na internetu specializované servery, ze kterých je možno stahovat ostatními uživateli vytvářené a neustále aktualizované databáze bodů zájmu pro konkrétní stát. V ČR se touto problematikou zabývá především server poi.cz.

navigace_4

Varování před stanovišti policie

Většina navigací dokáže pracovat s databázemi policejních radarů a s předstihem upozorňovat řidiče na místa, kde je nebo může být policejní měření rychlosti – stacionární, mobilní, úsekové a semaforové radary.

S databázemi policejních radarů je to podobné jako s body zájmu POI – tzn. každý výrobce se snaží, aby jeho navigace obsahovala základní radarové databáze, a uživatel si následně může stahovat jejich aktualizace a doplnění.

U některých výrobců jsou aktualizace radarů zdarma, u některých se jedná o placenou službu, případně o službu, která je zdarma po omezenou časovou dobu (většinou jeden rok) a následně dojde k jejímu zpoplatnění. I v tomto případě přicházejí ke slovu různé komunitní servery (poi.cz), ze kterých je možno zdarma stahovat nejkompletnější databáze radarů daného státu vytvářené a udržované za pomoci tisíců dobrovolníků z řad běžných řidičů. V některých státech je tato funkce legislativně zakázána, takže v současné době nepočítejte s upozorňováním na policejní radary v Rakousku, Německu a Švýcarsku.

Doplňkové funkce

V podstatě skoro všechny navigační přístroje obsahují (umějí) i další funkce, které se přímo nevztahují

k vlastnímu navigování. Můžeme si v nich například přehrávat hudbu ve formátu MP3, prohlížet fotografie, telefonovat prostřednictví bluetooth handsfree, používat kalkulačku či převodníky měn, číst elektronické knihy apod. Všechny tyto funkce jsou ovšem pouze doplňkové, a jejich důležitost je tedy třeba řadit až na poslední místo při výběru vhodného modelu.

navigace_5

Sebelepší navigace mozek nenahradí

Myslete prosím na to, že autonavigace je pouze pomocník nebo lépe řečeno chytřejší mapa. Tak jako neexistuje dokonalé auto, neexistuje a nikdy existovat nebude ani dokonalá navigace.

Navigace je velice chytrý přístroj, který vám může ušetřit mnoho času, bloudění a nákladů, ale pořád je to pouze (a vždy tomu tak bude) přístroj, který nikdy nemůže nahradit lidský mozek.

Vzhledem k tomu, že navigace trasu vypočítává podle počítačových algoritmů a podle údajů v mapových podkladech, pamatujte na to, že ji využijete především tam, kde to neznáte. Protože tam, kde to znáte, budete vždy chytřejší…

Zdroj: Deník PRÁVO, 2. Června 2008, přílohy Firma

Potřebujete navigaci a nevíte si rady nebo vám neslouží dle vašich představ?
Zeptejte se specialisty, autora článku Adama Maška:
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript ,
+420 608 778 821.

Užitečné weby:
www.navigovat.cz 
www.poi.cz 
www.entershop.cz
www.mojenavigace.cz